دانشجو دانلود

دانشجو دانلود

در صورتی که دانلود شما با موفقیت انجام نشد با این آی دی تلگرام SanaShop_Support@ در ارتباط باشید. از دوستان پیشاپیش بابت ایرادات معذرت می خواهم
دانشجو دانلود

دانشجو دانلود

در صورتی که دانلود شما با موفقیت انجام نشد با این آی دی تلگرام SanaShop_Support@ در ارتباط باشید. از دوستان پیشاپیش بابت ایرادات معذرت می خواهم

سعدی شیرازی




سعدی شیرازی

  افصح المتکلمین ابو محمد مشرف الدین (شرف الدین) مصلح بن عبدالله بن مشرف سعدی شیرازی از بزرگان عرفان و ادب پارسی در سالهای بین 605-606ه.ق در خانواده ای سرشناس و دیندار دیده به جهان گشود. در کودکی سایه پدر از سرش برفت و در دامان مادرش پرورش یافت. وی نخست مقدمات علوم ادبی و شرعی را نزد دانشمندان و سخنوران نامی در شیراز آموخت و سپس به نظامیه بغداد معتبر ترین مراکز علمی آن زمان رفت. پس از پایان دوره تحصیلات در نظامیه بغداد به سیر آفاق و انفس پرداخت که حاصل سفر طولانی قریب چهل ساله وی، دیدار از بین النهرین، شام، حجاز و شمال آفریقا است، او از جهانگردان معروف زمان خود بود.

  تخلص او به سعدی به دلیل تولد او در زمان اتابک سعد بن زنگی و سعد بن ابی بکر بن سعد زنگی ششمین پادشاه دودمان سلغر از اتابکان فارس است. این شاعر و نویسنده عارف، ادیب و متفکر ایرانی پس از بازگشت از سفر خود به زادگاه خود شیراز، در ذی الحجه 691-694ه.ق وفات یافت و پیکر پاکش در در خانقاهی که اکنون آرامگاه وی است و در گذشته محل زندگی او بود، به خاک سپرده شد.

 

  آثار

  سعدی به آفرینش آثاری پرداخت که پیش از او نظیر نداشت و نقطه کمالی در شیوه شعر و نثر پارسی و روح وحدت بشری است. مهمترین اثر منثور او کتاب گلستان است که شامل قطعات فارسی و عربی می‌باشد و شاهکاری است در جهان ذوق و عرفان که نه تنها در ایران بلکه در اکثر ممالک اسلامی تا سالها تدریس می گردید و در رآس آثار منظوم وی می توان از کتاب بوستان یا سعدی نامه وی یاد کرد که موضوع آن عرفان، اخلاق، تربیت، وعظ و تحقیق حقایق اصول زندگی است.علاوه بر قصاید عربی و فارسی که نزدیک به هفتصد بیت در موعظه، نصیحت،توصیه، مدح پادشاهان و رجال عهد خود می باشد. غزلیات، طیبات، بدایع  مجالس پنجگانه در کتاب عظیم کلیات سعدی گرد آمده است. آثار وی به بیشتر زبانهای زنده دنیا ترجمه شده است و به چاپ رسیده است.

 

به نام خداوند جان آفرین حکیم سخن بر زبان آفرین
   
خداوند بخشنده دستگیر کریم خطابخش پوزش پذیر
   
هزار جهد بکردم که سر عشق بپوشم

نبود بر سر آتش مسیرم که نجوشم

   
به هوش بودم از اول که دل به کس نسپارم شمایل تو بدیدم، نه عقل ماند نه هوشم
   

 

   آرامگاه

  آرامگاه سعدی در ابتدا بقعه و باغی داشت و از یک ساختمان ساده و دو طبقه آجری مرکب از چند اتاق تشکیل شده بود و قبر سعدی در درون معجری چوبی قرار داشت. در زمان کریم خان زند و در سال 1187ه.ق ضمن اقدامات عمرانی در شیراز آرامگاه این بزرگوار بازسازی شد.

بنای فعلی آرامگاه سعدی از طرف انجمن آثار ملی در سال 1331ه.ش با تلفیقی از معماری قدیم و جدید ایرانی در میان عمارتی هشت ضلعی با سقفی بلند و کاشی کاری شده ساخته و باز گشایی گردید. روبروی این هشتی ایوان زیبایی است که دری به آرامگاه دارد.

http://www.kanoon.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد